Saturday, April 7, 2012

Aku Sebatang Pensel (karangan autobiografi)

Aku Sebatang Pensel.. Aku dilahirkan disebuah kilang yang membuat alat tulis.aku dibawa dan dipamerkan di sebuah kedai.Selain itu kawan-kawan aku juga dipamerkan di sini.Aku dan kawan-kawan dilabelkan dengan pelbagai jenama mengikut kehendak pelanggan yang menempah kami.Tubuhku diperuat daripada kayu jati yang bermutu tinggi dengan warna kuning keemasan bercampur hitam.Aku dinamakan Pensel 2B.Kawan-kawanku juga diperbuat daripada kayu bermutu tinggi.Ada juga diantara merekayang diperbuat daripada kayu yang tidak berkualiti.Ini menyebabkan mereka tidak tahan lama.Aku dipamerkan dalam sebuah kotak.Pada suatu hari aku dibeli oleh seorang gadis.Tuan aku seorang gadis yang cermat,namanya Maisara.Setiap kali selepas aku digunakan,Maisara akan menyimpan aku didalam kotak pensel atas meja tulisnya.Aku dijaga dengan baik seperti menatang minyak yang penuh.Aku sangat bertuah kerana mempunyai tuan yang baik.Selepas seminggu aku digunakan,tubuhku semakin lama semakin pendek.ini disebabkan setiap kali mataku tumpul,Maisara akan mengasah tubuhku sehingga tajam semula.kini tubuhku hanya pendek dan aku tidak boleh lagi digunakan kerana terlalu pendek.Akhirnya aku tidak dipedulikan lagi kerana Maisara telah mempunyai pensel lain.Aku sedar aku telah kehilangan kuasa,namun aku gembira kerana dapat berbakti kepada manusia.

38 comments:

  1. Wow

    G
    G
    F
    F
    D

    D
    D

    D

    D
    D
    F

    F
    F
    F

    F
    F
    D
    D

    D
    F
    D

    D
    D

    D
    D

    D
    D

    D
    D
    D
    D
    D
    D
    D

    D
    D
    D

    D
    D
    D
    D

    ReplyDelete
  2. Thank you boleh saya buat Idea Delilah

    ReplyDelete
  3. Parental no danger best lah....

    ReplyDelete
  4. Hari ini saya busy karangan ini.
    Saya baca.
    Saya melukis karangan ini.
    So so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so so thankful

    ReplyDelete
  5. Wow bagus saya boleh buat latihan

    ReplyDelete
  6. BEST BETUL SAYA SALIN UNTUK KERJA RUMAH

    ReplyDelete
  7. buat contoh karangan untuk krayon

    ReplyDelete
  8. I just hit the jackpot! Thanks!

    ReplyDelete
  9. Karangan super. This Karangan can wright form 1, pt3

    ReplyDelete