Wednesday, April 4, 2012

Aku pergi ke pasar malam (karangan pengalaman)

Aku Pergi Ke Pasar Malam
          Aku tinggal di Ibu Kota Impian.Setiap malam Sabtu,di kawasan perumahanku,pasar malam dibuka pada 8:00 hingga 10:00 malam.Pada minggu lalu aku mengikut ibu ke pasar  malam.pasar malam tersebut terletak berdekatAN DENGAN KAWASAN PERUMAHANKU.
    AKU  MELIHAT RAMAI ORANG BERKUNJUNG KE PASAR malam,dan terdapat  berpuluh-puluh  penjaja disana,yang menjual barang-barangan runcit,dan aku  melihat banyak kedai-kedai di sanan berpuluh-puluh gerai ykelihatirbau hanyir ikan menusuk hidungku. inilah kawasan yang paling aku tidak gemar. bila balik nanti, bau hanyir itu pasti melekat di bajuku. ibuku bergerak dari satu gerai ke satu gerai yang lain. “ ikan kak”, sapa seorang peraih ikan disebuah gerai yang sering ibu kunjungi. ibu tersenyum. “ “adik nak makan apa minggu ni?”, tanya ibu kepada ku. “ Adik nak makan ikan bakar cicah air asam, boleh kan bu?”. ibu meminta peraih itu memotong ikan pari kegemaranku. Ibu memang best, tahu aje ape yang aku suka…ibu  juga membeli sedikit lala dan udang. HMM…aku tahu, mesti ibu akan goreng lala tu dengan bawang putih, serai dan daun limau purut. SEdappppp. aku bersyukur mempunyai seorang ibu yang sentiasa memasak makananku setiap hari.kata ibu, “ dia akan memasak makanan kami setiap hari demi untuk memastikan kami makan makanan yang bersih dan disediakan dengan bacaan bismillah supaya makanan kami berkat.setelah itu kami membeli sedikit sayur dan ulam. Ayahku sangat sukankan ulam. hanya pasar malamlah yang selalunya membekalkan ulaman untuk ayahku. kata ibu ulam-ulaman ini boleh menjadikan kita awet muda.” wah! durian lah bu, ayah mesti suka”. buah berduri yang dikenali sebagai raja segala buahni menjadi kegemaran ayahku juga. ibu beli sebiji sahaja sebab harganya agak mahal. awal musim kata ibu. nanti bila murah barulah ibu akan beli banyak-banyak dan bolehlah kami makanya bersungguh-sungguh.rasanya semua barang dah dibeli. banyak juga. nasib baik troli ini menjadi penyelamat. kalau tak, pastinya bahuku senget membimbit  semua barang yang dibeli. seronoknya aku hari ni. minggu depan aku harap buah manggis kesukaanku akan muncul..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment